اخبار الزمالك

تيجانا: لاعبي الزمالك لديهم الحافز لتحقيق اللقب الإفريقي… وهذا موقف تجديد عقد ساسي و بن شرقي

أكد إسماعيل يوسف عضو مجلس إدارة نادي الزمالك أن جميع لاعبي الفريق الاول بالنادي لديهم تركيز تام وهدف واضح بتحقيقي بطولة دوري أبطال أفريقيا لهذا العام.

ويستعد نادي الزمالك لمواجهة الأهلي في نهائي دوري أبطال أفريقيا يوم 27 من الشهر الجاري على استاد القاهرة الدولي.

وقال “تيجانا” :” سعيد جدًا بمايفعله الجمهور من تحفيز للاعبين من فيديوهات ودعم وعاوز اطمنهم ان اللعيبة عندهم حافز كبير جدًا جدًا لتحقيق البطولة وهذه امنية حياتهم نقلت للاعبين كل هذا خلال الفترة الماضية وقولتهم امامكم فرصة الحصول على 4 بطولات افريقية”

وأشار :”احنا بنثق في لاعيبنا جدًا وليس لدينا غرور او ثقة ونقدر النادي، الاهلي ولكن انت تنزل المباراة وكسبان مباراتين سوبر ودوري و عندنا لاعيبنا بيحترموا الاهلي جدا ومش هينزلوا معتمدين عن نتايج سابقة”.

وأضاف “تيجانا” في تصريحات تليفزيونية لقناة الزمالك:”اللعيبة الموجوده لديها خبرات ومعظمهم لاعيبن دولية وعندهم اصراركبير انهم يعملوا تاريخ لنفسهم وده كان من اول مباراة الهلال في السوبر المصري السعودي”.

وتابع:” بعد ما وجدوه من استقبال الجماهير وتواجدهم في المباريات جعل لديهم حافز اكبر لتحقيق بطولات اكتر ويعملوا حاجه لناديهم ولنفسهم ولجماهيرهم”.

وواصل:” انا حاسس ان بن شرقي واوناجم وساسي انهم متربين جوه النادي ودايما بيكلموا داخل الملعب وكانهم طالعين من قطاع الناشئين”.

وذكر أن لقطة الهتاف لساسي بعد مباراة الذهاب امام الرجاء في المغرب كانت تلقائية وكنا هنقرب منه اكتر لكن الامن منعنا وده الحب جوه الفريق وواضح وباين وساسي بكى من هتافنا له”

وشدد “تيجانا” أن ساسي وبن شرقي واوناجم مبسوطين في مصرواللي شافوه من الجمهور خلاهم يحبوا القعدة هنا وبيحبوا جماهير الزمالك بجد والحب الحقيقي بيبان”

وأكد عضو مجلس إدارة نادي الزمالك أنه كان متوقع انتشار الشائعات وخاصة باللاعبين مثل ساسي واوباما وطارق وبن شرقي وحذرنا اللاعبين من ذلك ولكن جمهورنا واعي جدًا

وعن موقف تجديد فرجاني ساسي نجم الفريق اوضح قائلا :” ساسي لسه له سنة هيوقع لبيراميدز ازاي وبن شرقي واوناجم سنتين وكل ما الوقت بيقرب ع المباراة بتزيد مثل هذه الاخبار، وخلاص الاخبار دي مبتدخلش علينا”.

واكمل :”زيزو انضم للزمالك بفضل امير وقبل انضمامه قالي عاوز اوريلك فيديو للاعب وقعدنا ساعه الا ربع نتفرج على فيديو له قالي سعره كام قولتله كام قالي200 الف دولار قولتله خلاص هاته قالي تعالى ودخلنا الاوضة اللي جنبنا لقيت زيزو ووالده موجودين ووقع فورا وجروس لم يكن يعرفه وبعدها اصبح يعتمد عليه لانه لاعب كان عاوز يثبت نفسه”

واشاد “تيجانا” بعقليه زيزو قائلا:” لاعب ملتزم جدًا والتمرين عنده زي الماتش بيفكرني بطارق حامد والسمات الشخصية بتفرق وهو عنده شخصية وغلطاته قليلة جدا وليس لديه عنده مشكلة في اللعب اوعدم اللعب ومن اللاعيبن الكبار اللي الزمالك كسبهم ويستاهل انضمامه للمنتخب”.

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة