اخبار الاهلي

سواريش يتحدث عن فوز فريقه اليوم .. ويكشف سر عدم مشاركه الناشئين أمام المصري

تحدث البرتغالي ريكاردو سواريش المدير الفني لفريق الكره الأول بالنادي الأهلي عن مباراه المصري اليوم و عن عدم دفعه باللاعبين الشباب .

 

وفاز الأهلي منذ قليل على المصري البورسعيدي بهدفين مقابل لاشئ ، وذلك في المباراه التي أُقيمت بين الفريقين على ستاد برج العرب بالإسكندرية.

 

وقال سواريش :”لعبنا مباراه من ٣ ايام بالظبط ، وزي ما قولت لازم يبقى فيه طريقه نخلي الاعبين الصغيرين يشاركوا فيها ، لقينا طريقه ولعبنا ماتش بيهم وكسبنا ٣ صفر ، المهم الثقه اللي خدها اللاعبين الصغيرين متقعش ، بس هما اكيد البدني بتاعهم مش هيبقى ١٠٠٪ يلعبوا مباراه زي دي ، عشان كده ريحناهم النهارده ولعبنا بلاعبيه تاني “.

 

وأضاف :”الخصم بتاعنا بيجهز للمباراه دي بقاله ٧ ايام ، ولو مريحناهمش النهارده مكنوش هيعملوا ماتش كويس زي ماتش الاتحاد “.

 

وواصل :”الفريق ادى مباراه جيده والاعبين كانوا متحدين ، قدروا يطبقوا الخطه وفوزنا على فريق كبير ومنظم ، الفريق فيه مهارات فرديه وجماعيه ، وانا بحيي اللاعبين بتوعي انهم أدوا مباراه جيده “.

 

وأردف :” في لحظات مكناش موفقين فيها والخصم كان احسن مننا ، لكن استنينا اللحظات المناسبه للهجوم ونجحنا في التسجيل وفوزنا”

 

وعن طريقه اللعب قال :”انا ببص للاعب وبشوف الخصائص بتاعته ايه ، وانا بشوف افضل اسلوب يناسب خصائص اللعيب ده ، انا بعتبر ده الاسلوب الي يخدم الاهلي في الوقت الحالي “.

 

وأتم :”لكن في المستقبل هنلعب بأسلوبين ٣-٤-٣ اللي بنلعب بيه دلوقت و ٤-٣-٣ الي بحاول ازرعه في اللاعبيه ، انا كنت بلعب كده في چيل فيسنتي ،لو عندي الخصائص اللي تخليني العب ٤-٣-٣ طبعا هلعب بيها ولو عندي الخصائص اللي تخليني العب ٣-٤-٣ هلعب برضو”.

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة

error: المحتوى حصري وغير قابل للسرقة !!