” لم أرى مثله في ٢٠ عام تدريب ” فيتوريا يفتح النار على المتسببين في أزمه الزمالك واليكت.. وإشاده خاصه بنجم وسط المنتخب!!

" لم أرى مثله في ٢٠ عام تدريب " فيتوريا يفتح النار على المتسببين في أزمه الزمالك واليكت.. وإشاده خاصه بنجم وسط المنتخب!!

فتح مدرب المنتخب الوطني روي فيتوريا النار على المتسببين في أزمه اللاعبين الدوليين بين الزمالك واتحاد الكره بسبب مباراه ايليكت التشادي ، كما أشاد بشكل خاص بنجم الوسط محمود حماده بعد ظهوره الرائع خلال وديه النيجر .

 

وقال فيتوريا :”نجحنا النهارده في هدفنا من المباراه ، النهارده كانت انطلاقه تحدي جديد للمدرب واللاعبين ، الاداء مكنش المرجو ١٠٠٪ ولكنه كان جيد جداً”.

 

وأكمل :”احنا لاعبنا فريق بيحاول يتكتل دفاعيا خاصه في الجزء الاخير من الملعب ، ورد في فعلنا في استرداد الكره كان سريع ، واللاعبين كانوا مركزين طول المباراه وكانوا بيحاولوا يبحثوا عن المساحات خاصه على الاطراف “.

 

وواصل :”استطعنا ان نظهر على أرض الملعب افكار من اللي اتدربنا عليها في الخمس أيام الماضيه ، اللاعبين أدوا بشكل جيد وضغطنا على الخصم و خلينا معندهمش اي فرص تقريباً في المباراه “.

 

وأردف :”الملعب مكنش مرشوش كويس في الشوط الاول ودي عطلت من سرعه الكوره وخلى الاعبين ياخدوا ثانيه زياده لان الكوره بتوصل بطيئه للاعب ، محتاجين نزود اكتر من التسديدات على المرمى و اعتقد مفيش نقاط سلبيه في المباراه”.

 

وإستطرد :”الحكم ساعدنا اليوم ؟ لا لم يحدث كنا الافضل ومكتسحين اللقاء ، الحكم ساعدنا في ايه ؟ قراراته كلها كانت سليمه ولو ابتدينا نتكلم على التحكيم يبقى احنا بنحول اهتمامنا من المباراه نفسها لحاجه تانيه “.

 

وعن أزمه اللاعبين الدوليين قال :”اللاعبين اللي سمحنا ليهم انهم يخرجوا من المعسكر للانديه ( الونش وزيزو ) هيرجعوا تاني بعد مباراتهم لمعسكر المنتخب ، بصرف النظر اللعيبه تروح وترجع ده مش مشكله ، المشكله ان الفريق بيلعب ماتش في توقف الفيفا وده مستحيل كان المفروض يتم في الوقت ده “.

 

وواصل :”احنا كمدربين ولاعبين بنحاول نحل مشاكل مش بتاعتنا ومش بسببنا ، انا مدرب ل١٢٠ مليون ومدرب ل١٨ فريق بيلعب في الممتاز ، الي بيحصل دلوقت ده حاجه عمرها ما حصلت قبل كده ومينفعش تحصل بعد كده ، من ٢٠ سنه بشتغل في الرياضه وعمر ما حصل ان اثناء توقف دولي يحصل مباراه لفريق وتبقى دوليه كمان “.

 

وأكمل :”اللاعبين هيروحوا ويرجعوا بعد يومين لكن انا عندي مجموعه جيده جدا من اللاعبين وكلهم جيدين وأدوا في التدريبات بصوره جيده جدا “.

 

وأضاف :”في لاعبين وصلوا للمنتخب منهكين وعندهم حمل بدني زياده ومحتاجين للراحه ، احنا حالياً بندرس ده وازاي نتغلب عليه “.

 

وأتم :”ازاي لعيبه زي محمود حماده ولاعبين تانيين مخدوش اهتمام وتطوير اكتر من ده ؟ لو بصينا للمباراه هنلاقي حماده لعب بكفاءه عاليه وكأنه لعب ٢٠ او ٣٠ مباراه دوليه مع المنتخب ، انا بتكلم عليه لانه يستحق وده استثناء اني اتكلم عن لاعب بعينه لانها اول مباراه ليه وهو ٢٨ سنه و لعب مباراه جيده جدا”.

تعليقات الزوار
close
Share via
Copy link
Powered by Social Snap