اخبار الزمالك

المستشار المالي للزمالك.. هناك بند لتوفير الموارد المالية للزمالك لكننا لا نستطيع تطبيقه

كشف طارق حشيش المستشار المالي لنادي الزمالك، تفاصيل عمله مع اللجنة المكلفة بإدارة النادي بعد إيقاف مجلس مرتضى منصور من قبل وزارة الشباب والرياضة، لوجود مخالفات مالية.

وقال طارق حشيش خلال لقاء مع قناة نادي الزمالك، “مفيش حد معندوش مشاكل ماليه في العالم كله لكن مشكلة عن مشكلة تختلف، والزمالك للأسف الشديد مشكلته تفاقمت لان الموازنة كبرت خلال 3 سنوات”.

وتابع حشيش، “في ديون متراكمة من 10 سنوات وبتزيد بعد تعديل بعض القوانين خاصة بالضرائب والتوثيق في اتحاد الكرة وكلها ديون سياديه”.

وواصل، “لجنة تسيير الاعمال متقدرش تسدد ديون المجالس السابقه وهي لو سددت اللي عليها من التزامات يبقى كتر خيرها لان الموسم اللي فات أمتد بسبب كورونا وسحبت من رصيدك المستحق للموسم الجديد من حقوق الرعاية”.

وأضاف، “المستشار احمد بكري الله يرحمه جاء في وضع مالي صعب وكلفني بحل الوضع المالي، ووجدت زيادة كبيرة في أعدد العاملين بعد ما كانوا 900 عامل وموظف تضاعفوا ووجدت 2000 موظف.

وأكد، حصل دراسة غير مدروسه وانا مش هقطع عيش لكن في فرع جديد عدد العاملين هيترحل هناك شوية، واللجنة متقدرش تاخد قرار ولازم المجلس المنتخب يدرس وياخد القرار فيها.

وكشف حشيش، أن ميزانية الزمالك في عام 2020، كانت 700 مليون جنية كحجم الانفاق فهل الزمالك لديه موارد لتوفير 700 مليون خلال عام.

وأوضح، “أسعار العضويات ممكن أن يرفع موارد الزمالك، لكن هذا البند غير متوفر للجنة الحالية لان الجمعية العمومية حددت سعر لها ولا يوجد استثناء والعضوية 240 الف جنية ولا يمكن تخالف القانون وتعمل عضويات مستنثاه بـ20 الف جنية و 60 الف جنية”.

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة