اخبار الاهلي

” مقدرش عليا”..عصام الحضري يوضح كيف أجبر شوبير على الإعتزال!!

كشف عصام الحضري مدرب حراس مرمى منتخب مصر السابق، عن كيفية إجباره أحمد شوبير، الإعلامي الحالي، وحارس الأهلي الاسبق على الإعتزال، وذلك في فترة لعبهما معًا بالنادي الأحمر.

وقال الحضري في تصريحات تليفزيونيه ببرنامج اللعيب عبر قناة إم بي سي مصر: “كنت بجري 7 كيلو من كفر البطيخ إلى دمياط علشان مش معايا فلوس”.

وأضاف: “من وأنا بلعب في مركز شباب كفر البطيخ وشوارع بلدنا كان عندي طموح ليس له حدود ان اوصل لأبعد مدى وأكون حارس المنتخب والنادي الأهلي”.

وشدد الحضري:” المهندس خالد مرتجي والكابتن ثابت البطل والمهندس عدلي القيعي خلصوني من دمياط واختاروني ووقعت في بيت عدلي القيعي لمدة 5 سنوات بـ50 ألف جنيه في الموسم أي 250 ألف جنيه طول مدة العقد، والفضل يرجع للكابتن ثابت البطل”.

واردڤ:” انتقلت إلى النادي الأهلي انتقال حر من دمياط، والمدير الفني هولمان أصر على ضمي، وأول ماتش ليَّ كان اتحاد البليدة الجزائري وكسبنا البطولة العربية”.

وتابع الحضري: “أول مباراة شاركت فيها بالدوري كان أمام المصري البورسعيدي وكسبنا 1/0، وعملت أداء كويس جدًّا، وبعد كده لعب الكابتن شوبير ماتش الزمالك”.

واكمل:” كنت هشارك في مباراة المريخ البورسعيدي وحصلت مشكله، واشترك شوبير بدلا مني، واتصاب بعد 10دقايق، ونزلت أنا ومن وقتها ومسكت الفرصة ولعبت أساسي، ورجع من الاصابه مرجعش تاني واعتزل نهاية الموسم ومقدرش عليا”.

واوضح:”لعبت مع كابتن شوبير والمنافسة معاه كانت شرسة في البدايه، كنت عندي 24 سنه ومتأسس بطبيعتي، ماوصلت له كان بسبب منافسة شوبير ليا وهو بيغل وبيموت نفسه في التمرين، وكل لما يغل ادرب اكتر لحد ماقرر يعتزل”.

واختتم: “مصطفى شوبير افضل من والده، ولابفرح ولابضايق شوبير بكلامي، وبقول كلمة حق، قعدة مصطفى في الاهلي مش كويسه له، ولازم يطلع يلعب بره”.

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة