اخبار الزمالك

أوسوريو يوضح خطته لعلاج أخطاء لاعبي الزمالك بعد التعادل أمام المقاولون

كشف الكولومبي خوان كارلوس أوسوريو المدير الفني للفريق الأول لكرة القدم بالزمالك عن خطته لعلاج أخطاء وسلبيات لاعبيه وذلك بعد التعادل أمام المقاولون العرب في الدوري.

وقال أوسوريو في المؤتمر الصحفي عقب المباراة:” بدأنا المباراة بشكل جيد وأتيحت لنا فرص ووسط كل هذا استقبلنا هدف بسبب عدم الرقابة اللصيقة ولكن ردة الفعل كانت قوية وتعادلنا”.

وأضاف:” الشوط الأول خرجنا بالكرة كويس امام فريق بيلعب كرة دفاعية المباراة كانت اشبه بالامتحان الصعب لاننا طول الوقت بنلعب في منطقتهم”.

وشدد أوسوريو: “بعض الأخطاء سبب التعادل واحنا أهدينا التعادل للمنافس وسيطرنا على مجريات المباراة والكرة كانت معانا وفي الوقت اللي الكرة معانا فيه استقبلنا التعادل بغلطة سهلة”.

وتابع:”بشكل عام الخطة اننا بندافع على اللي معاه الكرة وده بيخلي في مساحات للمنافس وتقريبا نفذنا الخطة بشكل جيد، معرفتش اللاعيبة بشكل كويس ولكن الفترة اللي جاية هنشتغل بشكل أفضل معنا ٨ ايام نشتغل فيهم قبل المباراة القادمة”.

وأشار أوسوريو:” كل اللاعيبة عندها فرصة لتحسين الأداء وفي العادي بحتاج ٣ ايام للتجهيز لاي مباراة ولكن الماتش ده مكانش قدامي غير يومين .. عندي تصور مبدئي ولكن مش ١٠٠٪؜ احنا كتيم مع بعض في حاجات كتير لازم نحسنها “.

وأكمل:” انا عارف مين خسر الكرة ومين لم يُحسن استغلال التصرف بالكرة ولو شوفت اي لاعب بيلعب لنفسه مش هيكون له مكان في التشكيل “.

وأختتم:” زيزو تعرض لكدمة قوية وهو لعب ماتشات كتير في فترة قليلة مع الزمالك والمنتخب وهو يحتاج لراحة، الاخطاء لابد من معالجتها وفي خطة من ٦ إلى ٨ تدريبات لعلاج السلبيات”.

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة