اخبار الزمالك

“اللي بيهاجم جمهور محترم يبقى قليل الأدب”.. تعليق ناري من خالد الغندور على أحداث مباراة الأهلي والرجاء!!-فيديو

علق الإعلامي خالد الغندور، على ماحدث في مباراة الأهلي والرجاء المغربي في ربع نهائي بطولة دوري أبطال إفريفيا.

ونشبت أزمة بين بعض جماهير الأهلي والقائمين على تأمين لقاء الرجاء المغربي وذلك قبل إنطلاق المباراة.

إقرأ ايضا.. مفاجأة.. تطور جديد في ملف مساعد أوسوريو بالزمالك!!

وقال خالد الغندور في بث مباشر عبر “الفيسبوك”:” من سنوات تم منع الجماهير بسبب عدة أسباب أولها مباراة الاهلي في المحله وربنا ستر وحدثت أمور كثيرة وقتها، وبعدها لقاء الأهلي والمصري في بورسعيد وحصل تراشق بالألفاظ قبلها وحصل بعدها اللي حصل وراح ضحيتها 74 شهيد وكانت كارثة وصدمه للعالم كله”.

وأضاف:” ثم أحداث مباراة الزمالك وإنبي بعد مرور عام من كارثة بورسعيد وحصل تدافع ومات أكثر من20 واحد وبعدها تم منع الجمهور نهائيا، وحصل ده لسنوات طويله كان ببتخللها دخول أعداد قليله من الجماهير للمنتخب او الاهلي والزمالك في إفريقيا”.

وشدد الغندور: “وحصلت إنفراجه مفاجأة بحضور الجمهور بالسعه الكامله للأهلي أمام الهلال السوداني وده أسعد الزملكاويه لرغبتهم في عودة الجماهير وتعتبر فتحه خير لعودة الجمهور بالسعه الكامله”.

وتابع:” وفي ماتش الأهلي وبيراميدز بنهائي الكأس محدش سلم من الشتيمه أنديه ولاعبين حتى لدرجه الأهلاويه أصحابي اللي بيروحوا ماتشات الأهلي كانوا مستغربين من كم الشتيمه، وكأن الجمهور مش عاوز الجماهير تحضر وتم منع 3000 مشجع من الحضور”.

وأردف الغندور: “حضر ماتش الأهلي والرجاء عدد كبير وكسب الأهلي وكان الجمهور في منتهى الأب وده معجبش بعض الإعلاميبن والمنظومه الإعلاميه التابعه البعض عاوز يدغدغ مشاعر الجماهير”.

وواصل:” شوفنا شتيمه شيكابالا في ماتش الأهلي وفاركو من جمهور الأهلي، فمن أمن العقاب أساء الأدب،
احنا عاوزين جمهور يشجع وممكن يبعت رسايل لفرقته ويقلب على لاعب ويكون في إنفعال طبيعي ده امر طبيعي”

وأختتم الغندور:” البعض يقول عاوزين جمهور بيشجع من أول دقيقه لآخر دقيقه ياكابتن مصر مأحنا عاوزين جمهور يشجع بدون قلة أدب، لكن اللي بيهاجم جمهور محترم وميخرجش على النص، يبقى قليل الادب ومش محترم، احنا مش عاوزين جمهور يتمنع بس عاوزين المحترم ويشجع وينغعل مع اللعب”.

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة