اخبار الزمالكميديا الزمالك

“موافق على براءة كهربا بشرط”.. مرتضى منصور يوضح طلبات الزمالك لخوض السوبر أمام الأهلي – فيديو

طالب مرتضى منصور مسؤولي اتحاد الكرة بضرورة منع ثنائي الأهلي محمد الشناوي والهارب محمود عبدالمنعم كهربا من خوض لقاء السوبر المصري، بين الزمالك والأهلي والمقرر له الخامس من مايو المقبل.

وقال “مرتضى” :”موضوع الجواب بتاعة النهاردة اللى محدش فاهم الغرض منه، بقولهم مش أنور السادات في 73سنة جاب قصب للجنود وقالهم قعدوا “مصوا قصب” وهو كان مجهز تاني يوم الساعة 2 ضربة الحرب”.

وكان مرتضى منصور قد أصدر خطاب رسمي أعلن فيه الاعتذار عن عدم السفر إلى الإمارات لحضور مباراة السوبر المصري من أرض الملعب وذلك رغم اختياره رئيسا للبعثة من مجلس إدارة النادي.

وأضاف “مرتضى” خلال تصريحات على قناة “الزمالك” :”أنا رجل قانون واحنا في دولة قانون، والجواب باختصار شديد، أنا بقول لاتحاد الكرة مجلس الإدارة اختارني رئيس بعثة لكن أنا رفضت هذا الاختيار”.

وتابع :”أنا عن نفسي بقول إنك مانعى شهرين من حضور المباريات، وعلشان كده أنا اعتذرت لمجلس الإدارة عن السفر علشان مش هعرف أدخل الاستاد، وأنا قولت أنا أول واحد يحترم القانون وبقولهم انا هلتزم بقرار المجلس”.

وكانت لجنة الانضباط قررت منع مرتضى منصور من حضور أي مباراة في المسابقات المحلية لمدة شهرين مع توقيع غرامة مالية عليه قدرها 300 ألف جنية بسبب الهارب كهربا

وأوضح “مرتضى” عندنا 2 لاعيبة واحد لجنة المسابقات أصرت قرار بإيقافه 3 مباريات، وهو محمد الشناوي ملوش حق يلعب موضوع مش قابل للنقاش”.

وكانت رابطة الأندية أعلنت عن إيقاف محمد الشناوي حارس مرمى النادي الأهلي ثلاث مباريات بسبب طرده في مباراة سموحة بالدوري.

وأضاف “مرتضى” الولد التانى اللى بيطلع يعلم حركات بذيئة – الهارب كهربا- لجمهور الزمالك، لجنة الانضباط اديته إيقاف 12 مباراة، والقصة بسيطة، المفروض فيه 10 أيام للجنة التظلمات علشان تجتمع واخرهم بكرة وهي لازم تجتمع يوم السبت، وإلا هتسبب في أزمة كبيرة”.

واستطرد :”معنديش مانع تشيل عن الهارب كهربا الغرامة، أو غلظها عليا، لكن المهم تجتمع وتطبق القانون على الكل، وكلامي واضح لجنة الانضباط قراراتها تنفذ فورًا ولجنة الاستئناف تجتمع بعد عشرة أيام وبكرة أخر مهملة الـ 10 أيام”.

“أنا مش حنفي”.. مرتضى منصور يثير حيرة الزملكاوية بشأن انسحاب الزمالك من السوبر أمام الأهلي

وأختتم “مرتضى” :” بقول للجنة اجتمع وادي كهربا براءة معنديش مشكلة، لكن المشكلة الكبيرة لو القانون متمش تطبيقه، وهتبقى مشكلة كبيرة لو الاتنين لاعيبه سافروا ولعبوا”.

شاهد:

 

 

تعليقات زوار الموقع

اخبار ذات صلة